Värmlandssemestern är slut.

Imorgon bär det av hem till Stockholm igen.
För att underlätta för mina vänner sammanställer jag en liten fras/ordlista. För att de ska kunna använda den o göra sig förstådda. O för att de ska förstå mig. 1 ½ vecka i Degerfors sätter sina spår.


* stönig - envis/jobbig
* barö - bara
* ölöppnörö - kapsylöppnare
* stri - prata/tjata
* knövvla - krångla
* flö - flytta på dig
* butta - knuffa
* luggi - legat
* jävöl - jävlar
* möe - mycket
* öschla - slösa
* sutta- kasta
* gerräj - ge dig
* tölig - tråkig
* ti - tid (ex. vilken ti? - vilken tid?)

Nu förstår de till exempel när jag säger;

"Sluta knövvla o stri, sutta barö hit ölöppnörn! Jävöl va möe sämästörti jag öschlat på o va nykter!"

"Gerräj o va så tölig, jag har barö druckö cola o luggi still i en veckö! "



Om jag tänkt mig lite festligheter med mina vänner när jag är tillbaks?
Svar: JA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0