Andas i fyrkant



Min räddning.
Sov-te! Som dessutom inte smakar hö-bal. Tillsammans med min svenniga spikmatta är det en vinnar-kombination. O att andas i fyrkant. Uttrycket "andas i fyrkant" myntades av en väldigt klok, o mycket speciell, 8-åring. Klassen jag arbetade i pratade om hur man ska göra när man behöver lugna ner sig, om man till exempel är arg. "Räkna till tio!" "Gå iväg o vara ensam!" var de vanligaste svaren. Men "Andas i fyrkant!" var det bara en person som svarade, o ens visste vad det innebar. Alla undrade, o han kunde inte förklara.
Nu tror jag att jag, på andra vägar, förstått o lärt mig vad han menade med att "andas i fyrkant".
Man ligger med armarna längs sidorna. Andas in djupt med magen. Håll kvar. Andas in djupt med bröstkorgen. Håll kvar. Andas ut luften från bröstkorgen. Håll kvar luften i magen. Andas sedan ut med magen. Upprepa.
Låter kanske krångligt, men det är väldigt lätt. O väldigt avslappnande.

Nu låter jag kanske som värsta yoga-gurun, men låt dig inte luras. Jag är inte så lugn o harmonisk.
Jag råkar bara veta hur man andas i fyrkant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0