Dream on...

Vad är det som gör att jag minns, i princip, alla mina drömmar? Jag tycker i och för sig att det är ganska kul, i alla fall oftast. Jag ska börja skriva drömdagbok. Lägga penna o papper bredvid sängen, o genast skriva ner allt jag minns precis när jag vaknar. För drömmar bleknar ju under dagen, o tillslut minns man inget alls.
Inatt drömde jag en, delvis, läskig dröm. Nu har den redan börjat försvinna, men jag vet att det var en "ond människa" som hela tiden gav mig något typ av gift som gjorde mig förlamad stundvis. Det konstiga med den här drömmen är att jag inte kände mig rädd för "den onde" tillslut, utan tyckte mer synd om honom/henne. Det riktigt läskiga var att känna sig förlamad.

Jag har läst om något som kallas sömnparalys, o känner människor som varit med om det. Det är ett förlamande tillstånd om kan inträffa när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler, för att man inte ska röra sig, om man till exempel drömmer att man springer. Om muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på försent så kan man inte röra sig, trots att man är vaken. Man får känslan av att man är förlamad. O det värsta är att man kan få hallucinationer o andningssvårigheter i samband med detta. Man kan alltså vakna, vara helt förlamad, känna att någon står vid sängen, inte kunna andas, men vara helt oförmögen att göra något alls.

Fy fan, vad läskigt!


Nej, nu ska peppa upp den här sega o snoriga tisdagen med lite Yeasayer.
Jag längtar till 5 mars.
Jättemycket.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0